Czym jest home staging
Sprzedaż nieruchomości, szczególnie takiej, w której mieszkaliśmy przez wiele lat, jest często wielkim przeżyciem. Zwykle wydaje się nam, że każdy będzie chciał nabyć mieszkanie, że potencjalni klienci zachwycą się nim od pierwszego wejrzenia, a transakcja przebiegnie szybko i sprawnie. Często jednak, jedyne telefony jakie odbieramy, to te od biur nieruchomości, które chcą pośredniczyć w sprzedaży. W takich sytuacjach rozwiązaniem staje się home staging, czyli profesjonalne przygotowanie nieruchomości w taki sposób, by zachęcić ewentualnych klientów.
Skąd ta nazwa?
Określenie home staging pochodzi z języka angielskiego i oznacza przygotowanie przez profesjonalistów mieszkania lub domu pod sprzedaż czy wynajem. Tego rodzaju usługi są bardzo popularne nie tylko w USA i krajach zachodniej Europy, ale – szczególnie dzięki emisji jednego z telewizyjnych programów – stają się znane również w Polsce. Skąd taki sukces stylizowania nieruchomości? Być może wynika to z faktu, iż wobec bogatej oferty domów i mieszkań o różnym standardzie, nabywcy szukają dla siebie najlepszych propozycji, zarówno jeśli chodzi o stan lokalu, jak i cenę. Istotne jest zatem takie działanie, które zmierza do wyróżnienia się wśród setek ofert, a zarazem wyjścia naprzeciw oczekiwaniom klientom, sprzedając im również wyobrażenie o idealnym mieszkaniu dla nich.
Nie każdy właściciel nieruchomości potrafi jednak obiektywnie ocenić stan lokalu, a także poddać go metamorfozie kierując się nie swoim gustem i preferencjami, ale zważając na potencjalnych nabywców. Właśnie tu pojawia się miejsce dla profesjonalistów zajmujących się świadczeniem takich usług.
Czym zajmuje się home stager?
Zwykle metamorfoza wnętrza zaczyna się od porządków i pozbycia się nadmiaru przedmiotów zgromadzonych przez sprzedającego. Zbyt dużo mebli i pamiątek może stwarzać wrażenie przytłoczenia, a ponadto nie pozwala oszacować rzeczywistych wymiarów pomieszczeń. Opróżnienie lokalu lub pozostawienie w nim tylko nielicznych sprzętów może stanowić bazę wyjściową do nadania wnętrzom nowej jakości. To, począwszy do wyceny zlecenia, poprzez ewentualne prace remontowe, aż po uzupełnienie wystroju o dodatki nadające wnętrzom charakteru, należy do profesjonalnego home stagera. To osoba, której zadaniem jest zidentyfikowanie problemu (np. mało funkcjonalne rozmieszczenie sprzętów, nieposprzątane pomieszczenia, zaniedbany balkon itp.) i wprowadzenie konkretnych zmian. Dokonujący metamorfozy wnętrz home stager to zwykle architekt czy dekorator wnętrz, posiadający nie tylko wiedzę i umiejętności sprzedażowe, ale także mający poczucie stylu oraz potrafiący zaspokajać zróżnicowane gusta klientów. Zwykle doradza on również, w jaki sposób zaprezentować nieruchomość potencjalnym nabywcom oraz na co zwrócić ich uwagę, a także pośredniczy w poszukiwaniu np. fotografa, który zrobi profesjonalne zdjęcia wnętrz czy filmowca, który nakręci reklamę nieruchomości. Nawet dysponując ograniczonym budżetem home stager potrafi wykorzystać w sposób optymalny środki finansowe, koncentrując się na tych kwestiach, na które uwagę zwracają również nabywcy.
Budżet zlecenia
Niekiedy wystarczą gruntowne porządki, wywietrzenie wnętrza, odświeżenie ścian i dodanie kilku mebli, by mieszkanie nabrało innego charakteru, czasem jednak lokal wymaga gruntownego remontu. Zakres prac zleży zarówno od zakładanego budżetu, jak i obranej strategii sprzedażowej czy celu home stagingu (sprzedaż, wynajem). Home stagerzy współpracują z różnymi firmami usługowymi i sklepami, można zatem liczyć na doposażenie domu w cenie niższej, niż w przypadku indywidualnych zakupów.
Cena korzystania z usługi profesjonalisty jest różna, w zależności od miasta, zakresu prac czy rodzaju nieruchomości. Samo sporządzenie raportu, obejmującego m.in. uwagi dotyczące zakresu koniecznych prac, to koszt ok. 300 zł. Nie każdy klient decyduje się korzystać z pełnej usługi – część z nich opierając się na samym tylko raporcie dokonuje niezbędnych poprawek. Cena usługi, czyli metamorfozy wnętrza, to – w przypadku mieszkania 40 m2 około 2 tys. brutto. Do tego należy doliczyć koszt samego remontu i zakupu niezbędnego wyposażenia, ewentualne wypożyczenie mebli (miesięczny koszt wypożyczenia to 10-15 proc. wartości rynkowej przedmiotu).
Co sprawia, że home staging mimo tych nakładów się opłaca? Przede wszystkim wysoka skuteczność metamorfozy wnętrz – według szacunków, w przypadku ok. 80 proc, lokali sprzedaż następuje w ciągu kilkunastu dni po zmianie. Co więcej, taka metamorfoza podnosi też wartość lokalu – nawet do 20 proc.